Nowy standard paliwa E10 – co warto o nim wiedzieć, zarządzając flotą samochodową?

Od 1 stycznia 2024 roku na polskich stacjach pojawiło się nowe, bardziej ekologiczne paliwo o oznaczeniu E10. Czy wszystkie samochody będą z nim kompatybilne i jak to sprawdzić? Jakie zmiany w zarządzaniu flotą trzeba będzie wprowadzić przy użytkowaniu starszych aut, a jak wpłynie E10 na te już zmodernizowane? Sprawdź, co musisz wiedzieć o nowym standardzie paliwa.

Spis treści

Nowe paliwo E10 – czym jest? Co warto o nim wiedzieć i dlaczego wprowadzono zmiany?

Paliwo E10 to nowa formuła paliwa, która została wprowadzona w Polsce. Benzyna E10 zastępuję 95-oktanową benzynę E5. Różnice nie są duże. Paliwo E10, co tłumaczy od razu jego oznaczenie, zawiera do 10% etanolu (inaczej bioetanolu lub biokomponentów), a poprzedni standard paliwa zawierał ich do 5% i był oznaczany jako E5. Różnica względem starego paliwa dotyczy więc wzrostu z 5 do 10% zawartości biokomponentów.

Jaki był cel tej zmiany? Najważniejszym czynnikiem decydującym była chęć ograniczenia tempa globalnego ocieplenia za pomocą redukcji emisji gazów cieplarnianych. Etanol jest alkoholem, który ma pochodzenie roślinne – zwykle pozyskuje się go z kukurydzy, buraków cukrowych, trzciny cukrowej lub innych zbóż. Emituje dwutlenek węgla, który został pochłonięty przez roślinę podczas jej wzrostu. Jest też odnawialnym źródłem energii.

Dodatkowo etanol produkuje mniej niebezpiecznych substancji i gazów wpływających na globalne ocieplenie niż węglowodory (główny składnik benzyny), więc nowa mieszanka paliwowa jest bardziej ekologiczna. Dzieje się tak ze względu na różnicę cząsteczkową tych obu substancji: etanol zawiera tylko 2 atomy węgla, a typowe składniki benzyny średnio 8 atomów węgla na cząsteczkę. Z tego powodu spaliny zawierają mniej dwutlenku węgla i tlenku węgla.

Unia Europejska postawiła sobie za cel zwiększenie udziału zrównoważonych paliw (czyli tych pochodzenia roślinnego) w transporcie, żeby zminimalizować negatywny wpływ transportu na środowisko naturalne oraz zmniejszyć zależność od paliw kopalnych. W tym kroku Unia Europejska planuje osiągnąć 14-procentowy udział elementów pochodzących z surowców naturalnych w paliwach wykorzystywanych do transportu ludzi i towarów. Dodatkowymi celami było również zminimalizowanie negatywnego wpływu na jakość powietrza oraz zdrowie populacji.

Benzyna E10 jest szeroko stosowana w wielu krajach na całym świecie – przede wszystkim w Europie (m.in. w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Holandii, Hiszpanii, Irlandii, na Litwie, na Łotwie, w Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, na Słowacji, w Szwecji i na Węgrzech), ale również Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Australii czy Norwegii. Z powodu dużej popularności tego paliwa na świecie wiadomo, że zmiana składu paliwa nie jest niebezpieczna dla pojazdów.

Jako ciekawostkę można dodać, że w niektórych krajach stosuje się dużo większe stężenia biokomponentów w benzynie, np. Od 18 do 27,5% w Brazylii, od 18 do 24% w Paragwaju, do 20% w Tajlandii, Indiach oraz Zimbabwe.

Nowy standard paliwa E10 – od kiedy na polskich stacjach?

Benzyna E10 jest wprowadzana sukcesywnie na polskich stacjach paliw od początku 2024 roku. To oznacza, że przez najbliższy czas w niektórych miejscach będzie można kupić benzynę 95-oktanową z 5% dodatkiem etanolu (oznaczaną jako E5), a na innych nową, czyli tę z 10% dodatkiem etanolu (E10). Warto pamiętać, że dla ogromnej większości pojazdów nie będzie miało znaczenia, jaki dodatek biokomponentów będzie miało spalane paliwo. Nie ma znaczenia również mieszanie paliwa E5 i E10.

Warto pamiętać, że zmiana procentowego dodatku biokomponentów do paliwa nie będzie wprowadzać znaczącej rewolucji na polskim rynku motoryzacyjnym, ponieważ E10 jest od 2016 r. paliwem wzorcowym (czyli takim, na którym testowane są nowe samochody przez producentów pod kątem m.in. osiągów i emisji). Dodatkowo znaczna część samochód osobowych wyposażonych w silnik o zapłonie iskrowym z roczników 2010 lub nowszych jest przystosowania do spalania zarówno benzyny E5 jak i E10. Podobna zasada dotyczy innych pojazdów silnikowych jak np. motocykle, motorówki, quady lub maszyny rolnicze i ogrodnicze.

Jak sprawdzić, czy samochód może jeździć na nowe paliwo E10?

Choć co do zasady większość pojazdów młodszych niż 15 lat powinna być kompatybilna z nowym składem paliwa, to znajdują się również wyjątki, dlatego warto sprawdzić, czy pojazd, który używamy lub planujemy kupić do floty, nie będzie sprawiał pod tym względem problemów.

Najłatwiej sprawdzić skład zalecanego przez producenta paliwa za pomocą oznaczenia (najczęściej naklejki) na wewnętrznej stronie klapy baku. Są to charakterystyczne czarne litery na białym tle w czarnym kole. Oznaczenie obsługiwanego paliwa można również znaleźć w dokumentacji pojazdu. Oznaczenie na wewnętrznej klapie baku może być również przydatne, gdy poruszamy się nowym, pożyczonym samochodem (np. korzystając z wynajmu).

Raport kompatybilności samochodów z nowym paliwem E10 – sprawdź auta w swojej flocie

Kompatybilność z nowym paliwem można sprawdzić za pomocą rządowej witryny http://e10.klimat.gov.pl/, która zbiera deklaracje producentów o wymaganym paliwie.

Dobrym źródłem może być również raport przygotowany przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA.

W przypadku braku informacji w obu bazach oraz naklejki na klapie wlewu paliwa niezbędne może okazać się szukanie tej informacji u producenta.

Nowy skład paliwa może stanowić problem w przypadku pojazdów z instalacją przerobioną na gaz LPG. Benzyna E10 szybciej ulega rozwarstwieniu, do czego może dochodzić poprzez dłuższe zaleganie benzyny w zbiornikach tych pojazdów, warto więc rozważyć tankowanie benzyny 98 E5 w przypadku takich instalacji.

Samochód nie jest kompatybilny z benzyną E10 – co robić?

W przypadku pojazdu, który nie może być napędzany benzyną E10, należy korzystać z benzyny E5 o liczbie oktanowej 98 (lub 100). Popularna benzyna 98 wciąż będzie miała 5-procentowy dodatek bioetanolu. Warto przeprowadzić szkolenie na temat nowej polityki paliwowej we flocie, jeśli wprowadzamy zmiany lub wykorzystywane pojazdy nie są kompatybilne z paliwem E10.

Jak rozpoznać benzynę E10 podczas tankowania na stacji paliw? Czy można ją mieszać z benzyną Premium 98?

Według obowiązujących w Polsce przepisów każdy dystrybutor oraz pistolet wydający benzynę musi być oznaczony naklejką o stosowanym paliwie – w tym wypadku E10. Jest to charakterystyczna biała naklejka z czarnymi literami w czarnym kole. Benzyna 95 E10 może być mieszana z benzyną 98 E5, a także z benzyną 95 E5, jeśli tylko samochód jest zaprojektowany do spalania benzyny E10.

Wpływ benzyny silnikowej E10 na samochód – co warto wiedzieć, zarządzając flotą samochodową?

Zmiana paliwa E5 na E10 na polskich stacjach nie ma znaczącego wpływu na zarządzanie flotą. W przypadku korzystania ze starszych samochodów benzynowych należy sprawdzić ich zgodność z nowo wprowadzaną formułą paliwa i, w przypadku ich niekompatybilności, tankować niewiele droższą benzynę 98-oktanową. W takim wypadku warto rozważyć modernizację floty oraz zaplanować szkolenie dla kierowców z zasad korzystania z paliwa.

Paliwo E10 a wydajność silnika i koszty zarządzania flotą

Nowy skład benzyny może mieć wpływ na wydajność silnika. Ponieważ etanol podczas spalania wytwarza mniej energii niż inne składniki benzyny, to zmiana formuły paliwa może zwiększyć spalanie o ok. 1 do 2%. Warto pamiętać, że jest to znacznie mniejszy wpływ, niż ten, który powoduje sposób prowadzenia pojazdu przez kierowcę. Dlatego przydatne będzie włączenie w zakres szkolenia dla kierowców zagadnień związanych z ekologiczną i ekonomiczną jazdą.

Paliwo E10 a korozja – zadbaj o regularne przeglądy aut flotowych

Korzystanie z paliwa E10 w autach do niego nieprzystosowanych może spowodować w dłuższej perspektywie korozję uszczelek układu paliwowego oraz jego uszkodzenie. Wynika to z higroskopijnych właściwości metanolu, który przyciąga wodę powodując wysuszenie gumowych części układu paliwowego w pojazdach, które nie są do tego przystosowane. Z tego powodu niektóre elementy (m.in. węże paliwowe czy uszczelki) mogłyby zacząć pękać, co mogłoby doprowadzić do wycieków paliwa. Dodatkowo starsze pojazdy mogą mieć problem z odpaleniem silnika w przypadku rozruchu przy ujemnych temperaturach po długim postoju auta.

W przypadku używania paliwa o nowym składzie w samochodach, które są na z nim zgodne, nie potrzeba przeprowadzać dodatkowych czynności konserwacyjnych.

Cena paliwa E10 a koszty zarządzania flotą – ile kosztuje E10?

Wpływ cen paliwa E10 na koszty zarządzania flotą prawdopodobnie nie będzie zbyt znaczący, choć trudno go dokładnie oszacować ze względu na niewiele źródeł. Wydaje się, że głównym elementem wpływającym na cenę będzie minimalny wzrost spalania (do 1-2 %), a co z tego wynika – minimalnie częstsze tankowanie.

Pewien wpływ na koszty może też wyniknąć z potrzeby zmiany paliwa na 98 E5 (lub 100-oktanową) w starszych samochodach, które nie mogą być tankowane benzyną o nowym składzie. Benzyna 98 lub 100-oktanowa różni się pod względem ceny od 95-oktanowej, jednak ze względu na jej wyższą wydajność trudno oszacować różnicę w kosztach.

Z drugiej strony na minimalizację kosztów może wpłynąć to, że benzyna E10 jest ogólnie tańsza na rynku hurtowym oraz na rynkach detalicznych, gdzie jest w sprzedaży równolegle z 95 E5 (np. Niemcy).

Kategoria: Blog

Masz pytanie? Zostaw dane

Twoje dane osobowe zawarte w powyższym/poniższym formularzu będą przetwarzane przez Nivette Fleet Management sp. z o.o.. z siedzibą w Warszawie w celu odpowiedzi na Twoje zapytanie. Szczegółowe informacje znajdziesz TUTAJ

Aplikacja iNFM
Aplikacja
INFM

Jesteś naszym klientem?

Pobierz aplikację iNFM i korzystaj z dostępu do Strefy Kierowcy i Fleet Managera zawsze kiedy tego potrzebujesz!