Zgłaszanie i likwidacja szkody we flocie – procedura krok po kroku

Zarysowane auto podczas parkowania, wgnieciony zderzak podczas niegroźnej stłuczki, a może poważniejszy wypadek, który wyklucza samochód z użytkowania? Sprawdź, co warto wiedzieć o procedurze zgłaszania szkody komunikacyjnej i jak wygląda jej likwidacja krok po kroku. Dowiedz się, jaki pomysł na naprawę małej szkody komunikacyjnej ma NFM.

Szkoda komunikacyjna – definicja

Szkoda komunikacja to taka, która powstała na skutek kolizji lub wypadku drogowego. Jej zgłaszanie zależy od tego, czy ubezpieczyciel sprawcy i poszkodowanego dołączyli do programu Bezpośredniej Likwidacji Szkody (BLS), który w Polsce jest dostępny od 2015 roku. Znaczenie ma również to, czy ubezpieczenie będzie wypłacane z OC czy AC sprawcy.

Wyróżnić można także tzw. małą szkodę komunikacyjną, która nie ma wpływu na funkcjonowanie pojazdu. Zalicza się do niej m.in. uszkodzenia powstałe podczas parkowania, niewielkie otarcia, zadrapania na lakierze, małe wgniecenia lub pęknięcia. W niektórych firmach zajmujących się zarządzaniem flotami samochodowymi procedura zgłaszania tego typu szkody wygląda inaczej: jest maksymalnie uproszczona oraz pozwala na oszczędności oraz bardziej ekologiczne podejście do likwidacji małych szkód komunikacyjnych.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o programie Bezpośredniej Likwidacji Szkody oraz małych szkodach komunikacyjnych, pobierz e-booka NFM „Likwidacja szkód w zarządzaniu flotą”>>

Ile czasu jest na zgłoszenie szkody auta?

Czas na zgłoszenie szkody samochodu zależy od ogólnych warunków ubezpieczenia. W przypadku OC należy to jednak zrobić w okresie do 3 lat od kolizji lub 20 lat od wypadku (kiedy poszkodowana jest osoba biorąca udział w zdarzeniu). W przeciwnym razie sprawa ta ulegnie przedawnieniu. Jeśli brane pod uwagę jest AC, to termin na zgłoszenie szkody zależy od ustaleń towarzystwa ubezpieczeniowego. Niektórzy ubezpieczyciele wymagają niezwłocznego poinformowania o zdarzeniu, w innych może obowiązywać okres 24 godzin lub kilku dni (zazwyczaj od 3 do 7 dni roboczych).

Proces likwidacji szkody krok po kroku

Szkodę należy zgłosić w terminie podanym w ogólnych warunkach ubezpieczenia. Powinien w nich być także zawarty sposób, w jaki można poinformować towarzystwo ubezpieczeniowe o kolizji, wypadku lub małej szkodzie komunikacyjnej. Zazwyczaj można tego dokonać osobiście w placówce ubezpieczyciela, telefonicznie, wysyłając wniosek pocztą, przez stronę internetową lub aplikację. Jak wygląda procedura zgłaszania szkody i proces jej likwidacji?

Procedura zgłaszania i likwidacji szkody

Proces zgłaszania szkody będzie nieco się różnił w zależności od tego, czy towarzystwa ubezpieczeniowe, z których korzystamy dołączyły do programu BLS, a szkoda nie przekracza ustalonej wartości (zazwyczaj jest to 5000 zł). Jeśli tak, poszkodowany może skontaktować się z ubezpieczycielem, u którego ma wykupiona polisę. Jeśli nie, powinien powiadomić o szkodzie firmę ubezpieczeniową sprawcy zdarzenia.

Podczas zgłaszania szkody zostanie nadany indywidualny numer sprawy, którym od tego momentu powinniśmy się posługiwać podczas procesu likwidacji i komunikacji z ubezpieczycielem. W tym momencie powinno się także poinformować towarzystwo ubezpieczeniowe o potrzebie holowania samochodu, skorzystania z auta zastępczego lub dodatkowego przeglądu technicznego. Konsultant poprosi również o dokładne opisanie zdarzenia oraz powstałych szkód.

Dokumenty niezbędne do zgłoszenia szkody

Do zgłoszenia szkody w towarzystwie ubezpieczeniowym potrzebne będą:

  • wypełniony druk lub wniosek online do zgłoszenia szkody;
  • kopie dowodów osobistych uczestników zdarzenia;
  • zdjęcie lub skan dowodu rejestracyjnego poszkodowanego;
  • dane pojazdu sprawcy (marka, model, numer rejestracyjny);
  • numer prawa jazdy sprawcy;
  • potwierdzenie spowodowania szkody przez sprawcę;
  • oświadczenie spisane przez sprawcę i poszkodowanego – powinno zawierać informacje na temat zdarzenia, czyli datę, godzinę i miejsce oraz dane uczestników (imię, nazwisko, adres zamieszkania, PESEL) i pojazdów. Potrzebny będzie także numer polisy oraz nazwa towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy. W oświadczeniu ma znaleźć się także opis zdarzenia, uszkodzeń pojazdu oraz wskazanie sprawcy. Jeśli są świadkowie zdarzenia, powinniśmy zapisać także ich dane. Oświadczenie powinny podpisać obie strony;
  • dowody uszkodzeń oraz ich wartości: materiał zdjęciowy (najlepiej ukazujące stan auta przed i po zdarzeniu), faktury za naprawy;
  • opis następstw zdarzenia (jeśli poszkodowana została osoba biorąca w nim udział);
  • może być potrzebne także: oświadczenie o przyczynieniu i oświadczenie z numerem konta do przelewu odszkodowania.

4 wskazówki, aby proces likwidacji szkody był bezproblemowy

Samo zdarzenie i proces zgłaszania szkody będzie zapewne wiązało się z nerwami, dlatego warto wcześniej poznać sposoby na ułatwienie tego procesu:

  1. Wcześniejsze przygotowanie się na ewentualność kolizji, wypadku i małej szkody komunikacyjnej. Informacji na ten temat można szukać np. w naszym ebooku. Dzięki temu można uniknąć stresu i pomyłek w momencie zdarzenia.
  2. Sporządzenie dokładnego oświadczenia sprawcy i poszkodowanego z materiałem zdjęciowym i innymi dowodami szkody. Zadbanie o dostarczenie wszystkich niezbędnych dokumentów.
  3. Niezwłoczne zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela. W ten sposób można uniknąć przedawnienia lub niedotrzymania terminów zawartych w ogólnych warunkach ubezpieczenia.
  4. Korzystanie z usług zarządcy floty, który ma nowoczesne podejście do zgłaszania szkód. W NFM można to zrobić przy pomocy aplikacji mobilnej lub logując się do Strefy Kierowcy na stronie www.nfm.pl. W szybki sposób uzyskasz pomoc BOK lub NFM Assistance w przypadku konieczności holowania lub skorzystania z samochodu zastępczego.

    Warto wiedzieć, że NFM ma unikalne podejście do likwidacji tzw. małych szkód komunikacyjnych. W standardowej procedurze trzeba zgłaszać i następnie naprawiać każde tego typu uszkodzenie auta. Jest to nie tylko nieekonomiczne (za każdym razem należy opłacić udział własny), ale też nieekologiczne. W NFM Można zgłosić nieskończoną ilość małych szkód na jednym elemencie samochodu i zapłacić udział własny tylko raz. Wszystkie szkody zostaną naprawione podczas jednej naprawy. Użytkownik nie poniesie żadnych dodatkowych konsekwencji.

Sposoby likwidacji szkody komunikacyjnej

Można wyróżnić trzy metody likwidacji szkody komunikacyjnej: kosztorysową, fakturową lub serwisową. Na czym polega każda z nich?

Likwidacja szkody komunikacyjnej metodą kosztorysową

Metoda kosztorysowa inaczej nazywana jest gotówkową. Polega na sporządzeniu wyceny kosztów naprawy na podstawie dostarczonych materiałów, np. zdjęciowych czy oględzin rzeczoznawcy. Od sporządzonych kalkulacji można się odwołać. Jeśli je zaakceptujemy, otrzymamy odszkodowanie w formie gotówki. To my będziemy odpowiadać za wybór warsztatu samochodowego oraz terminowe i jakościowe wykonanie naprawy. Możemy też z niej zrezygnować, jeśli nie utrudnia jazdy.

Likwidacja szkody metodą fakturową

Ubezpieczycielowi można także przedłożyć fakturę za dokonaną naprawę szkody po zdarzeniu. W takim wypadku jednak trzeba będzie najpierw zapłacić za nią z własnych pieniędzy, a dopiero później czekać na zwrot z ubezpieczenia. Takie rozwiązanie może być najlepsze, kiedy szybko potrzebujemy sprawnego samochodu i mamy budżet na samodzielną naprawę.

Likwidacja szkody metodą serwisową

Trzecim sposobem rozliczania szkody jest metoda serwisowa, czyli bezgotówkowa. W tym wypadku pojazd będzie naprawiany przez autoryzowany serwis ASO lub warsztat, z którym współpracuje ubezpieczyciel. Poszkodowany nie będzie musiał zajmować się formalnościami takimi jak dostarczenie faktury do towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy.

Likwidacja małej szkody komunikacyjnej

Mała szkoda komunikacyjna, czyli np. zarysowanie zderzaka podczas parkowania powinna być każdorazowo zgłoszona do ubezpieczyciela. W umowie powinien zostać zawarty tzw. udział własny, czyli kwota, jaką deklarujemy się spłacić w przypadku tego typu zdarzenia. Najczęściej wynosi ona 500 zł. W standardowej procedurze każda mała szkoda jest od razu naprawiana. Generuje więc koszty dla każdej ze stron (każde zgłoszenie to konieczność opłaty udziału własnego). W przypadku procesu likwidacji małej szkody komunikacyjnej na jednym i tym samym elemencie samochodu w NFM klient płaci tylko za pierwsze zgłoszenie, a dany element auta jest naprawiany tylko raz. Kolejne szkody powinny być tylko zgłaszane. Bez żadnych konsekwencji.

Czynniki wpływające na wybór sposobu likwidacji szkody

O sposobie likwidacji szkody możemy zdecydować w sytuacji, kiedy pojazd został uszkodzony w wyniku kolizji lub wypadku i chcemy go naprawić z OC sprawcy, lub skorzystać z ubezpieczenia AC.
Wybór zależy od kilku czynników:

  • czasu, jaki mamy na naprawę oraz jaki możemy poświęcić na związane z tym procedury. Najszybsze może się okazać przedstawienie ubezpieczycielowi faktury i samodzielne naprawienie samochodu. Metoda kosztorysowa pozwala na wybór tańszego warsztatu;
  • budżetu – jeśli w tym momencie nie mamy funduszy na samodzielną naprawę, to powinniśmy skorzystać z metody serwisowej lub kosztorysowej (uznawana za najbardziej oszczędną);
  • rodzaju i stopnia uszkodzenia – w przypadku małej szkody komunikacyjnej najbardziej ekonomiczne rozwiązanie oferuje NFM;
  • wysokości składki AC – będzie ona niższa, jeśli będziemy korzystać z metody kosztorysowej, a wzrośnie w przypadku wariantu serwisowego;
  • auta – w przypadku nowych samochodów polecana jest metoda serwisowa z wyborem autoryzowanego serwisu.
Kategoria: Blog

Masz pytanie? Zostaw dane

Twoje dane osobowe zawarte w powyższym/poniższym formularzu będą przetwarzane przez Nivette Fleet Management sp. z o.o.. z siedzibą w Warszawie w celu odpowiedzi na Twoje zapytanie. Szczegółowe informacje znajdziesz TUTAJ

Aplikacja iNFM
Aplikacja
INFM

Jesteś naszym klientem?

Pobierz aplikację iNFM i korzystaj z dostępu do Strefy Kierowcy i Fleet Managera zawsze kiedy tego potrzebujesz!